KURNIAAN DARI-NYA..=)

Sunday, May 8, 2011

KISAHKU, IBUKU DISAAT KELAHIRAN ADIK BONGSU......

Salam pembaca yang saya hormati......
Sempena hari ibu inilah tajuk entry saya.....saya nak kongsikan bersama . saat genting kelahirannya ke muka bumi ini...

Malam tu.....Sekitar tahun 1993....
tiada elektrik (cuma generator jer, ikut time.....kul 9 dah tutup), tiada bekalan air....cuma air hujan yang ditadah dalam tangki besar...and sungai yang masih jernih....ketika itu....
ayah pulak ada kursus guru besar di kuching ....ibu dah sarat tunggu masa je nak bersalin.
saya, ibu, abang yang ke 3 dan adikku bersama dengan kakak ipar aje kat kuaters sekolah yang terletak nun di hulu suai niah.Nama sekolah tu SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN KAMPUNG TEGAGENG...(nama pun pelikkan?)...saya time tu darjah 5 kalau tak silaplah....

Malam tu...dah tengah malam.....bunyi unggas memang clear kat telinga nie....bunyi burung hantu apatah lagi..masa kecik2 saya taklah penakut...dah besar ginie baru lah takut2 je.....tapi, bunyi ibu yang sakit nak bersalin itulah saat yang paling mendebarkan, Menakutkan...masa tu saya tak dapat lelapkan mata, tidur2 ayam je....kak ipar kejutkan abang temankan dia ke rumah misi di hujung kampung....saya plak tanpa di suruh terus bangun dan temankan kakak...tak sanggup dengar ibu mengaduh sakit...perutnya di usap usap....

saya dan kakak ipar bergegas ke rumah misi tu meredah kegelapan.....hanya bertemankan lampu minyak tanah....debaran di hati semakin menjadi jadi....kaki melangkah tanpa henti sehingga ke destinasi.....pas tu kami kena hantar plak ibu ke.klinik yang terletak di seberang sungai bayangkanlah...nasib baik cikgu lelaki ramai membantu......ada yang berlari lari....ada yang berkayuh berpeluh2.......gentingnya....air sungai deras plak time tuh....ibu menahan sakit.....kain ibu yang basah , air ketubannya pecah.....aduhai sakitnya melihat ibu begitu....sabarlah ibu.......

ibu hampir bersalin di tangga klinik....begitu mudah ibu bersalin.....adikku itu 3.2kg.....baby girl.....tapi ibu di sahkan mengalami tumpah darah.....yang hampir meragut nyawanya......misi yang bernama Dinang itulah yang berusaha sedaya mungkin...15 botol air dimasukkan ke dalam tubuh ibu......alhamdulillah ibu keluar dari  saat kritikalnya......bila kami di benarkan masuk wajah ibu kelihatan sangat lesu, pucat dan mengembang.....

ku picit2 tubuh ibu, ada air mata bergenang di matanya........ibu, ibu, ibu......sayu rasanya ..tangan ibu sejuk, tiada reaksi....mungkin di beri ubat pelali.....bagi merehatkan ibu......bila ibu sedar, ibu memintaku mengambil bekas untuk buang air kecil....aku mengambilnya tanpa membantah........ku cuba perbetulkan kedudukan ibu, kerana tiada siapa pun yang membantu ketika itu.....ibu menyuruhku membasuh bekas air kecil.....rasa takut mula menjalar melihat darah yang pekat dan banyak.....ku kuatkan jua hati ini....demi ibu yang dikasihi......ku tahu ibu terlalu lemah untuk semua itu......

ibu, hari ini ana ucapkan SELAMAT HARI IBU......ana sayang ibu......kini ana jua seorang ibu........ana faham rasanya sakit itu...ana faham lemahnya saat itu.....kerana ana jua hampir sama macam ibu.....SAYANG IBU.....

pesananku....SAYANGILAH IBU ANDA......

2 comments:

pena said...

tak dapat nak bayangkan kesusahan ibu waktu tu..

pengorbanan seorang ibu..

Aida Omar said...

ibu bergadai nyawa demi anaknya

SELAMAT HARI IBU buat IBU seluruh DUNIA.. :)