KURNIAAN DARI-NYA..=)

Monday, May 16, 2011

HARI NI HARI ISNIN.....SELAMAT HARI GURU!!!!!

Salam....buat pembaca semua...lama rasanya tak jenguk blog upin ipin nieyhh...ha ha (abu kata).....kelakar plak...

entry ni khas untuk para guru..samada yang masih segar bugar, dan yang dah veteran...hek hek....jasa guru tetap di kenang hingga akhir hayat......cikgu memang special.....org panggil cikgu tak panggil nama.......dah pencen org tetap panggil cikgu...bestkan.....?best2 jugak...tapi pengorbanan seorang cikgu kita tak tau....berat mata memandang berat lagi bahu memikul.......meh baca kat bawah...

Cikgu BUKAN SETAKAT MENBGAJAR...MEREKA JUGA BELAJAR...wat soalan ujian, cikgu semak ujian....kira plak markah ujian....kelas bukan satu banyak plak nak dikira.....calculator boleh kusam di buatnya.....belum lagi kira kerja merangkap setiausaha kepada persatuan2 yang ada.....buat plak kerja kerja pengkeranian operasi.....mau tak pening kepala cikgu.....(bagi minyak angin cap kapak).....

Cikgu amik kehadiran....kira plak peratus kehadiran....buat plak rancangan pelajaran....heh heh......buku biru.....jenuh fkir nak ajar apa...esok2.....tulat2......wah banyak kerja cikgu....kita yang surirumah pun jenuh gak nak pikir lauk apa nak masak hari ini, esok...lusa....tulat.....begitu jua cikgu.....naik la rangking orang sakit darah tinggi......

cikgu...belum lagi nak semak buku latihan....yang bertimbun timbun....karenah karenah birokrasi yang kita tak sedar dan tak endah.....banyaknya kerja jadi cikgu......jadi jangan marah2 cikgu.....nanti ilmu pun susah nak masuk......cikgu pun susah nak masuk kelas

cikgu....dengan murid plak.....murid lain lain spesis.....macam2 perangai....ada yang ada telinga, ada yang buat2 hilang telinga....ada kepalanya lembut..ada gak kepala nya macam tak ada....hu hu......dashyat jadi cikgu....siapa jadi cikgu memang hebat.....mau tak hebat...mengadap org2 yang hebat jugak.....

cikgu.....ada yang lokasinya jauh...duduk di hulu...di hilir...utara selatan timur barat....aduhhhhh tapi cikgu tetap berjuang untuk anak-anak anda......ada yang naik perahu, naik bot, naik sampan...naik speed bot...feri, ekspress.......cikgu tetap cikgu.......belum lagi duk di ceruk2 kuatersnya yang tak seberapa.....selalu ada aircond....tapi kene  jugak ngadap anaconda....ha ha......jasa cikgu memang tak bleh di sangkal sangkal.......sayang cikgu.......

cikgu di bandar plak...mengadap traffic jem....tol, minyak...lokasi yang jauh......ada yang duk 35 km...sanggup untuk mendidik anda semua...ulang alik dah 70km.....bayangkanlah...untuk sehari...cube darab 22 hari......kan dah beribu ribu km..........jadi sayangilah cikgu anda......bangun seawal mungkin untuk anak2 semua.........5 pagi....org duk berdengkur...mungkin ada yang kul 3 pagi pun dah bertolak ke destinasi.....tak kesian ke kat cikgu...HMMMM......

cikgu......saya bukan cikgu...tapi menurut pemerhatian saya sebagai anak kepada bekas guru...dan isteri kepada seorang cikgu......membuat saya rasa terpukul untuk memberitahu...besarnya jasa cikgu........tanpa cikgu siapalah kita nak baca belog nie...he he......


SELAMAT HARI GURU..........


GAMBAR EHSAN DARI BLOG MAKNGOHSELAMOH

1 comment:

Aida Omar said...

besar nya jasa cikgu..
selamat hari guru :)