KURNIAAN DARI-NYA..=)

Friday, June 10, 2011

NGEH NGEH.........KISAH TELORRR AYAM.......ayam kampung maa.....


Salam...ngeh ngeh....dah lama tak jenguk blog ...hmmm....asyik entry tue jer ye......meh meh baca yang nie plak.....tak taulah versi nie seram ker, lawak ker...merapu..tapi baca jer......

Ini kisah yang saya nak kongsikan bersama anda semua....kisah anak saudara yang tak pernah tengok ayam bertelor..T.E.L.O.R.....KE    T.E.L.U.R.?..Di petang yang indah, time cuti sekolah anak saudara memang datang kat rumah, sebabnyer nak jumpa kaum kerabat, sepupu sepapat yang seusia mereka.......

Nenek diorang memang banyak bela itik, ayam, burung merpati pun ada....MACAM MACAM ADA......rimau jer takder...kebetulan time diorang ada tuh.....si ayam betina nie sibuk bebenor bertelur.....bunyinyer  faham faham udah yer......(takkan saya nak tiru aksi ayam plak..hadoi hadoi....)...sibuk ayam bertelur, begitu gak sibuknya anak saudara saya yang 3 orang nie......

Anak saudara :  nek! nek.!......ada ayam bertelur lah nek.......(dgn penuh terujanya.....bayangkanlah...sambil melompat lompat lagaknya)

Nenek : haa.....memang lah ayam bertelur takkan beranak plak...(buat lawak plak nenek nie) jom la kalau nak tengok...bleh amik sekali.....balik kang bleh suruh mak rebuskan.....telur nie banyak  khasiat tau...

anak saudara : wahhhhh....cepat cepat tunjuk kat makkkkk........
mak!!! makkkk....owhh mak...telur ayam nie.......(gaya menunjuk nunjuk.....cam jakun ......)

mak nyerrr  :    yerrrrr......kok yer pun jangan la cam tak penah tengok telur........

anak saudara : yelah makkk...telur ayam nie...kecik jer...kat pasar selalu besar besar...yang ni kiut jer kaler putih plak tuh.......

itu antara dialog yang saya nak persembahkan.........al kisahnya.....telur memang banyak time tuh tau.....berpuluh puluh biji.....sebab nenek nak dapatkan baby ayam...hua hua......anak saudara yang teruja tadi tak puas hati tengok neneknyer belek2 jer telur ayam.......akibat kemusykilan tu...mereka pon bertanya...

anak saudara :  nek nek....dalam telur nie ada apa nek?

nenek : ada anak ayam lah.......dengan selambanya nenek menjawab...

nenek berlalu dengan tenang sementara bebudak nie..masih  tak faham.... akibatnya......semua telur ayam mereka pecahkan.......hadoi hadoi.......

nenek :dengan gaya control2 ayu dan nak meletop pun iya.......yang korang nie pecahkan telur ayam nek ni kenapa??????????????????????????????????????????????????????/(wah banyak tanda soal yer)

anak saudara : yelah nek kata ada anak ayam.....sebab tak ada anak ayam la kami pecah2kan sampai jumpa telur yang ada anak ayam.....bhu hu...jawapan sadis sadis......( jangan tiru aksi nie)

nenek:       ????????????????????????????????????????????????????????????????????????

maka tamatlah riwayat telur ayam.............hu hu.....


p/s......telur ayam goreng wat telur dadar campur mayonis ala2 sheila rusli....best yok.....!!





Monday, May 16, 2011

HARI NI HARI ISNIN.....SELAMAT HARI GURU!!!!!

Salam....buat pembaca semua...lama rasanya tak jenguk blog upin ipin nieyhh...ha ha (abu kata).....kelakar plak...

entry ni khas untuk para guru..samada yang masih segar bugar, dan yang dah veteran...hek hek....jasa guru tetap di kenang hingga akhir hayat......cikgu memang special.....org panggil cikgu tak panggil nama.......dah pencen org tetap panggil cikgu...bestkan.....?best2 jugak...tapi pengorbanan seorang cikgu kita tak tau....berat mata memandang berat lagi bahu memikul.......meh baca kat bawah...

Cikgu BUKAN SETAKAT MENBGAJAR...MEREKA JUGA BELAJAR...wat soalan ujian, cikgu semak ujian....kira plak markah ujian....kelas bukan satu banyak plak nak dikira.....calculator boleh kusam di buatnya.....belum lagi kira kerja merangkap setiausaha kepada persatuan2 yang ada.....buat plak kerja kerja pengkeranian operasi.....mau tak pening kepala cikgu.....(bagi minyak angin cap kapak).....

Cikgu amik kehadiran....kira plak peratus kehadiran....buat plak rancangan pelajaran....heh heh......buku biru.....jenuh fkir nak ajar apa...esok2.....tulat2......wah banyak kerja cikgu....kita yang surirumah pun jenuh gak nak pikir lauk apa nak masak hari ini, esok...lusa....tulat.....begitu jua cikgu.....naik la rangking orang sakit darah tinggi......

cikgu...belum lagi nak semak buku latihan....yang bertimbun timbun....karenah karenah birokrasi yang kita tak sedar dan tak endah.....banyaknya kerja jadi cikgu......jadi jangan marah2 cikgu.....nanti ilmu pun susah nak masuk......cikgu pun susah nak masuk kelas

cikgu....dengan murid plak.....murid lain lain spesis.....macam2 perangai....ada yang ada telinga, ada yang buat2 hilang telinga....ada kepalanya lembut..ada gak kepala nya macam tak ada....hu hu......dashyat jadi cikgu....siapa jadi cikgu memang hebat.....mau tak hebat...mengadap org2 yang hebat jugak.....

cikgu.....ada yang lokasinya jauh...duduk di hulu...di hilir...utara selatan timur barat....aduhhhhh tapi cikgu tetap berjuang untuk anak-anak anda......ada yang naik perahu, naik bot, naik sampan...naik speed bot...feri, ekspress.......cikgu tetap cikgu.......belum lagi duk di ceruk2 kuatersnya yang tak seberapa.....selalu ada aircond....tapi kene  jugak ngadap anaconda....ha ha......jasa cikgu memang tak bleh di sangkal sangkal.......sayang cikgu.......

cikgu di bandar plak...mengadap traffic jem....tol, minyak...lokasi yang jauh......ada yang duk 35 km...sanggup untuk mendidik anda semua...ulang alik dah 70km.....bayangkanlah...untuk sehari...cube darab 22 hari......kan dah beribu ribu km..........jadi sayangilah cikgu anda......bangun seawal mungkin untuk anak2 semua.........5 pagi....org duk berdengkur...mungkin ada yang kul 3 pagi pun dah bertolak ke destinasi.....tak kesian ke kat cikgu...HMMMM......

cikgu......saya bukan cikgu...tapi menurut pemerhatian saya sebagai anak kepada bekas guru...dan isteri kepada seorang cikgu......membuat saya rasa terpukul untuk memberitahu...besarnya jasa cikgu........tanpa cikgu siapalah kita nak baca belog nie...he he......


SELAMAT HARI GURU..........


GAMBAR EHSAN DARI BLOG MAKNGOHSELAMOH

Sunday, May 8, 2011

KISAHKU, IBUKU DISAAT KELAHIRAN ADIK BONGSU......

Salam pembaca yang saya hormati......
Sempena hari ibu inilah tajuk entry saya.....saya nak kongsikan bersama . saat genting kelahirannya ke muka bumi ini...

Malam tu.....Sekitar tahun 1993....
tiada elektrik (cuma generator jer, ikut time.....kul 9 dah tutup), tiada bekalan air....cuma air hujan yang ditadah dalam tangki besar...and sungai yang masih jernih....ketika itu....
ayah pulak ada kursus guru besar di kuching ....ibu dah sarat tunggu masa je nak bersalin.
saya, ibu, abang yang ke 3 dan adikku bersama dengan kakak ipar aje kat kuaters sekolah yang terletak nun di hulu suai niah.Nama sekolah tu SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN KAMPUNG TEGAGENG...(nama pun pelikkan?)...saya time tu darjah 5 kalau tak silaplah....

Malam tu...dah tengah malam.....bunyi unggas memang clear kat telinga nie....bunyi burung hantu apatah lagi..masa kecik2 saya taklah penakut...dah besar ginie baru lah takut2 je.....tapi, bunyi ibu yang sakit nak bersalin itulah saat yang paling mendebarkan, Menakutkan...masa tu saya tak dapat lelapkan mata, tidur2 ayam je....kak ipar kejutkan abang temankan dia ke rumah misi di hujung kampung....saya plak tanpa di suruh terus bangun dan temankan kakak...tak sanggup dengar ibu mengaduh sakit...perutnya di usap usap....

saya dan kakak ipar bergegas ke rumah misi tu meredah kegelapan.....hanya bertemankan lampu minyak tanah....debaran di hati semakin menjadi jadi....kaki melangkah tanpa henti sehingga ke destinasi.....pas tu kami kena hantar plak ibu ke.klinik yang terletak di seberang sungai bayangkanlah...nasib baik cikgu lelaki ramai membantu......ada yang berlari lari....ada yang berkayuh berpeluh2.......gentingnya....air sungai deras plak time tuh....ibu menahan sakit.....kain ibu yang basah , air ketubannya pecah.....aduhai sakitnya melihat ibu begitu....sabarlah ibu.......

ibu hampir bersalin di tangga klinik....begitu mudah ibu bersalin.....adikku itu 3.2kg.....baby girl.....tapi ibu di sahkan mengalami tumpah darah.....yang hampir meragut nyawanya......misi yang bernama Dinang itulah yang berusaha sedaya mungkin...15 botol air dimasukkan ke dalam tubuh ibu......alhamdulillah ibu keluar dari  saat kritikalnya......bila kami di benarkan masuk wajah ibu kelihatan sangat lesu, pucat dan mengembang.....

ku picit2 tubuh ibu, ada air mata bergenang di matanya........ibu, ibu, ibu......sayu rasanya ..tangan ibu sejuk, tiada reaksi....mungkin di beri ubat pelali.....bagi merehatkan ibu......bila ibu sedar, ibu memintaku mengambil bekas untuk buang air kecil....aku mengambilnya tanpa membantah........ku cuba perbetulkan kedudukan ibu, kerana tiada siapa pun yang membantu ketika itu.....ibu menyuruhku membasuh bekas air kecil.....rasa takut mula menjalar melihat darah yang pekat dan banyak.....ku kuatkan jua hati ini....demi ibu yang dikasihi......ku tahu ibu terlalu lemah untuk semua itu......

ibu, hari ini ana ucapkan SELAMAT HARI IBU......ana sayang ibu......kini ana jua seorang ibu........ana faham rasanya sakit itu...ana faham lemahnya saat itu.....kerana ana jua hampir sama macam ibu.....SAYANG IBU.....

pesananku....SAYANGILAH IBU ANDA......

Thursday, May 5, 2011

PENCARIAN DAH TAMAT UNTUK FOLLOWERS YANG BERTUAH ..



Salam.....


Saya dah dapat follower bertuahhhhhhhh........yang ber nombor 28...saya pilih nombor ni bersempena dengan tarikh kelahiran saya, dan angka terakhir no phone saya...he he ..


nak tengok tak saper yang bertuah tu...jeng jeng jeng......
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/

tadaaa....
-tahniah buat <asylya >-

sila tgglkan
 nama penuh :
 alamat lengkap rumah anda:
no.telefon:
dekat e-mail ni
redapplemint_82@yahoo.com
..sebab saya nak bagi gift buat awak !! >__<

p/s: saya bagi seminggu je, kalu tak saya bagi kat orang lain...he he...


KISAHKU DI HARI SELASA...Mengapa AKU tersenyum.......?

Salam pmbaca yang dihormati,disegani, disayangi..pertama sekali nak mintak tolongggggg sangat sangat kat korang......boleh tak?

emmm..nak mintak tolong senyum sikit jer...

fuh fuhhh...okey okey...kita ke pokok pangkal nyer kenapa mengapa saya tersenyum.....?

saya tersenyum sebab terkenang kisah semalam di sebuah superman...eyyh eyhh salah supermarket......sebenarnya kedai jerk....hu hu

macam nie ceritanya.....

saya ni tolong aje.....sebab adik pesan beli kotak pensel...yang kaler pink and love2....macam tue lah temanya......
kata adik...nanti bila dah sampai sana....tepon dia...sebab nak confirm kan kaler yang dia nak sangat2.....kot2 ada yang lebih menarik tertarik yang boleh mengubah fikirannya....

okeyyy...tinggalkan bab tu......saya g lah sana dengan adik yang sorang lagi... dengan penuh harapan apa yang dia nak tu dapat di penuhilah kiranya......sampainya kat kedai tu.....tanpa malu terus menuju ke rak kotak pensel yang bertimbun2....bersusun cantik, digantung indah...cari2 ada kaler pink....ada jugak love.....terus call adik cakap benda tu ada.....adik cakap ok beli je....tapi pilih dulu...takut zipnya tak elok...dan nak yang cantik....maksudnya kenalah memilih plak.....da satu hal....

hmmmm nak tau.....tengah2 saya dok syookkkkk, kemaruk bagai....memilih kotak pensil tu....pekerjanya bukan main lagi mengomel (ada 3 org tgah sedap kunyah kopok....)...dah tu dalam DIALEK2 SARAWAKIAN pulak....(dia ingat saya ni tak faham agaknya......kita pon pandai aper cakap that language..he he)


berbunyi begini.....

JINGKAU AJAK.....ANANG MAYUH FIKIR, ENTI AKU AMBIK AJAK...KAPA MAYUH PIKIR(maksudnya...amik jer jgn banyak fikir,kalau aku amik jer, buat apa banyak fikir)berkali kali diorang cakap macam ni...mula mula tak perasan...da berulang baru perasan....

dalam hati berkata....(ini orang punya.....adik nak yang cantik.....kenalah puaskan hati dia.... tersenyum dlm hati jer..)

sambil tu tangan membelek lagi....takut adik tak suka....kita tengok ada yang lagi comel....jadi kenalah buat pilihan....bukan lama pon .....pekerjanya ngomel lagi....

PAMA AMAT INDUK TU...ENTI AKU AMBIK AJA.....( AMBOI PEMPUAN NIE....KALAU AKU AMBIK AJE LA..BUAT APE PILIH2)PAMA, (kalau da cakap ayat ni....maksudnya mereka dah mula nak naik angin)

dalam hati....sabar jelah ngan diorang ni.....customer always right....bukan diorang bayar pun kan?lagipun beli untuk adik.....baru 5 minit dah bising2......salah ke ?kenapa pekerja tu nak marah2 plak....diorang sedap2 makan kopok.....keje ke makan?

sebenarnya diorang malas nak kemas kalu pensil box tu bertaburan berselerak ke kan?......tapi terus terang cakap...saya kalau g mana2 pasaraya pun....baju pun saya ble lipat balik....nie setakat pensil box....lagi..saya kemas2kan tempat asal....

dari saya mula memilih mulut diorang memang tak henti2 mengomel.dialog yang sama..saja buat panas....tapi kita senyum ajer....

saya buat dek...walau hati dah rasa nak membengkak......tapi sabar jugak....kalau saya balas pon bukan ada faedah.....lagipun nanti samalah cam perangai diorang plak.....saya bukannya baik pon,manusia biasa namanya....tapi selagi bole diam baik diam jer ngan spesis mengomel ni....macam lah kita tak faham...

Tu yang saya senyum ni....diorang ingat KITA TAK PAHAM KE DIORANG CAKAP APER?....adoiii nasib baik saya sabar...kalu saya balas balik dalam bahasa tu..apakah yang akan terjadi agaknya?..tapi tak nak lah memalukan diri jugak...hu hu

LASTLY...masa saya nak bayar kat kaunter tu boleh dia cakap macam ni....

KUMBAI KU MAYUH AMAT DI BELI IYA.....PEDAK SITEK AJAK?(ingat banyak sangat dia beli....tengok.satu je pun)dengan nada yang menyindir2 n the geng.....saya tetap senyum walau mata sempat menjeling.....

saya plak macam dah tak ada hati nak masuk kedai tu lagi...tapi antak arrrrr..

PESANAN saya.....bersabarlah dengan orang yang macam ni......takut yang kecik jadi besar plak....ini bukan karenah birokrasi...tapi karenah duniawi.....takper.....mereka juga MAKHLUK CIPTAAN NYA.....

Saturday, April 30, 2011

MALAM NI TAK DAPAT TIDOR........

SALAM......

sayu jer rasa hati malam ni......ingat kat arwah adik......pemergiannya amat mengejutkan.....hmmmmm....hari ni dah 2 minggu arwah pergi meninggalkan kami......ku tahu..Allah SWT lebih sayangkan arwah.....sebab tu dia pergi dulu.....

Air mata seorang ibu yang tak berhenti nak menitis...aku juga seorang ibu pasti dan nyata aku faham perasaannya......mak...sabarlah mak......kami ada di sisi untuk mak.......sayangg mak......hmmmmm....memang tak tahan tengok mak macam ni.....tapi ku tahu mak sabar dan tabah orangnya.......BacaanYassin tidak pernah ku lihat lekang di bibirnya....

Ayah......tangisnya tak nampak...tapi sayu di wajah takkan dapat nak di elak elak.....ayah demam sejak dapat berita adik dah tak ada......adik memang kesayangan ayah.....ayah selalu tanya adik kalu tak nampak adik.....ayah tak boleh jauh adik.....kami semua sedar semua tu........sabarlah ayah.......adik pergi sebab Allah SWT sayang adik....lebih dari kita sayang dia......

adikku wani......menangis sampai pagi.....dia memang rapat dengan arwah.....sebab tu dia jadi macam tu.......adikku yang manja ni memang mudah mengalir air mata.....sabarlah adik...kita semua akan pergi jua...cuma masanya kita sendiri tak tahu......

adikku siti.....lihatnya tabah tapi begitu jua.......bengkaknya mata memang ketara.....bukannya apa....baru je pagi tu hantar dia g kerja.....mau tak percaya abangnya dah tak ada.......

diriku....menjadi setabah yang mungkin.......dalam hati tak siapa yang tahu.....namun aku Redha.....dia adikku hingga akhir hayatku........sayang adik buat selama lamanya........

Arwah adik ada isteri dan 2 orang anak......kecik lagi 5 dan 6 tahun....sorang pempuan sorang laki.....kalu menangis mesti panggil ayah ayah.......hmmmm sedihh tau dengar macam tu......arwah adik sangat pemurah tidak pemarah ,sangat peramah...., suka membantu kawan yang kesusahan......hormat pada orang tua........

Si abang tanya " Ayah mana?"
ibu jawab "kerja jauh.....:"...ibu menyeka air mata yang jatuh tanpa dipaksa.....
si adik menjawab pula,"taklah ayah dalam kubur".....
si abang mencelah"Ayah dalam kubur.....orang pijak ayah (meratakan tanah atas kubur)...ayah sakit...."

itulah diolag yang sempat saya kongsikan bersama pembaca sekalian.......


Sayangnya pada adik....tetap teguh dik.....semoga adik bersama dikalangan orang orang yang beriman......amin..
Al Fatihah buat adikku......

MATI, PERINGATAN PENTING DIPINGGIRKAN MUSLIM

Dalam satu wasiat Nabi Muhammad s.a.w. kepada Ibnu Umar (Abdullah) r.a. berbunyi: "Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang musafir atau pun sebagai pengembara."

Huraiannya

Hadis ini menganjurkan kepada kita supaya sentiasa mengingatkan mati dan mengurangkan cinta keterlaluan terhadap dunia yang fana ini.

Ibnu Umar pernah berkata: Jika anda masih hidup pada waktu pagi, jangan tunggu hingga ke petang dan jika anda masih hidup pada waktu petang, jangan tunggu hinga ke pagi, sediakan dirimu pada masa hidup untuk bekalan waktu mati, dan pada masa sihat untuk bekalan waktu sakit.

Justeru, wasiat Nabi di atas sentiasa mengingatkan kita betapa kita bagaikan musafir yang sedang berlalu sementara di dunia ini, maka apakah persiapan bekalan yang telah kita buat bagi menghadapi Allah SWT pada hari yang penuh dengan persoalan di padang Mahsyar?

Kita tidak akan hidup kekal dan lama di dunia, oleh itu, jangan sekali-kali kita melakukan kejahatan. Jika kejahatan yang dilakukan boleh menyebabkan kita tidak mati, maka lakukanlah, tetapi kejahatan yang kita buat semasa hidup di dunia, kesemuanya akan ditayangkan semula di hadapan Allah oleh para jururakam di kalangan para Malaikat, walaupun kita telah melupakannya, tetapi Allah sekali-kali tidak demikian.

Mereka yang telah pun meninggal dunia dan mendapat seksa kubur, meraung-raung minta pertolongan daripada orang yang masih hidup, terutamanya ahli keluarga terdekat, apakan daya, kita tidak mendengarnya, maka yang dibawa oleh seseorang dalam alam kubur bersamanya ialah amalannya semasa hidup di dunia satu ketika dahulu, maka fikir-fikirlah...

Manusia hari ini enggan bercakap tentang mati

Ia terjadi kerana manusia pada hari ini tidak berapa mahu meletakkan urusan agama itu lebih penting daripada segala-galanya. Sebagai contoh, terkadang-kadang kita dapat lihat seorang Muslim itu dari agenda hariannya sebagai seorang yang beragama Islam, tetapi tidak berusaha untuk menampilkan diri dengan Islam itu sendiri.

Sejak mencelikkan mata bangun daripada tidur, paling tidak menunaikan solat Subuh, itupun bukan dalam keadaan berjemaah, sama ada di masjid, surau ataupun menjadi imam di rumah bersama isteri dan anak-anak.

Kalau pada hujung minggu, lepas solat tidur semula, tidak berapa terikat dengan kuliah subuh, pembacaan al-Quran, membaca zikir Ma’thurat, kaunseling diri, isteri dan anak-anak, atau apa sahaja yang boleh meningkatkan peristasi iman kepada Allah SWT.

Bangun selepas itu bersarapan pagi, kemudian ke pasar atau berjalan-jalan bersama keluarga ke tempat yang boleh menghilangkan rasa gundah seminggu di pejabat.

Tetapi persoalannya di sini, kenapa elemen-elemen agama tidak termuat dalam diari atau agenda harian hidup seseorang Muslim.

Apakah kita sudah rasa cukup dengan ilmu yang ada di dada mengenai ilmu-ilmu yang boleh mengingatkan kita kepada alam kematian?

Ilmu agama terakhir yang dipelajari mungkin semasa menduduki peperiksaan SPM beberapa tahun lalu di sekolah menengah, kemudian melanjutkan pelajaran di peringkat M.A. atau PhD. Selepas daripada itu, menjawat jawatan mantap dengan gaji yang lumayan, sibuk dengan tugas harian yang akhirnya menjadikan diri teramat sibuk. Kuliah di pejabat pun tidak boleh hadir dan begitulah kuliah-kuliah yang disediakan di surau atau masjid berdekatan di rumah.

Hati menjadi keras

Rasulullah s.a.w. pada penghujung hayatnya, pernah memanggil menantu merangkap sepupu baginda iaitu Sayidina Ali bin Abi Talib. Baginda mewasiatkan kepadanya: Wahai Ali! Jika berlalu di kalangan orang Islam 40 hari (sahaja), mereka tidak hadir dan duduk dalam majlis ilmu (fardu ‘Ain), maka orang itu akan menghadapi dua akibat buruk. Pertama hatinya menjadi keras (sukar untuk menerima petunjuk llah atau segala kebaikan) dan kedua berani pula melakukan dosa-dosa besar.

Insan bernama Muslim hari ini tidak berapa mempedulikan persoalan agama mereka sendiri. Sudahlah tidak mahu jadi orang yang faham agama, melakukan dosa-dosa pula. Si suami membiarkan isteri keluar rumah tanpa berhijab (tudung kepala). Si ayah pula membiarkan anak gadis tidak berhijab dan menampakkan pusat-pusat mereka. Anak lelaki tidak mengnal huruf-huruf al-Quran dan ada yang tidak tahu mandi junub (hadas besar atau mandi wajib).

Kesemua itu adalah implikasi daripada tidak hadir dan duduk dalam majlis-majlis ilmu.

Ada antara para ibu bapa Muslim seronok melihat anak-anak mereka berjaya dalam bidang hiburan, daripada menyertai bidang nyanyian peringkat dewasa hinggalah ke peringkat bakat bintang kecil. Apa yang pasti penampilan anak-anak ini dengan pakaian yang tidak dibenarkan oleh hukum syarak, tetapi semua itu tidak dipedulikan oleh mereka yang bernama Islam.

Seolah-olah Islam tidak boleh dicakap-cakap jika hendak maju dalam pelbagai bidang dalam kehidupan dunia. Tetapi mereka lupa, bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda maksudnya, “Sesiapa yang mahukan kejayaan di dunia, mestilah dengan ilmu (agama), jika dia mahu kejayaan di akhirat juga mestilah dengan ilmu, dan jika mahu kedua-duanya sekali mestilah dengan ilmu.”

Apabila ilmu agama tidak menjadi teras dan sandaran dalam kehidupan orang Islam pada zaman ini. Maka mereka sebenarnya telah mengundang pelbagai masalah seperti terlibat dengan rasuah, keruntuhan moral serta harga diri, tidak berakhlak, meninggalkan solat, penagihan dadah, mentadbir negara bukan dengan hukum Allah, dan semua masalah itu tidak akan dapat diselesaikan kecuali menerima penyelesaiannya daripada Allah juga, iaitu pelaksanaan hukum-hukum Islam dan Sunnah (hadis) Nabi Muhammad s.a.w.

Tanpa pelaksanaan hukum-hukum Islam itu menandakan bahawa manusia menolak Allah yang telah menawarkan yang terbaik buat diri, keluarga, masyarakat dan negara mereka.

Mereka tidak akan bercakap mengenai mati, bekalan untuk hari akhirat, persoalan alam kubur apatah lagi mengenai nasib di penghujung hayat, sama ada boleh mengucap dua kalimat syahadah atau pun tidak, semua ini tidak ada dalam kamus kehidupan manusia hari ini, kerana mereka sudah semakin jauh daripada Allah walaupun mereka dilahirkan sebagai seorang muslim.

Penyelesaian masalah

Justeru bagi menyelamatkan diri selagi terdaya untuk dilakukan, maka renungilah empat perkara di bawah ini seperti yang pernah diperingatkan oleh Imam Al-Ghazali:

Pertama: Berurusanlah dengan Allah sepertimana kamu suka orang bawahanmu berurusan denganmu dengan cara yang terbaik.

Kedua: Setiap kali kamu bekerja dengan orang lain, perbuatlah sepertimana kamu mahu diperbuat ke atas diri kamu. Kerana tidak sempurna iman seseorang selagi mana dia tidak suka orang lain memperolehi sesuatu yang dia sendiri menyukainya.

Ketiga: Jika kamu mahu mempelajari sesuatu, pilihlah untuk mempeljari ilmu yang dapat memperbaiki hati dan memperbaiki jiwa dan sanubarimu.

Sekiranya kalau kamu tahu umurmu hanya tinggal seminggu sahaja lagi, sudah pasti kamu tidak akan memilih untuk mempelajari ilmu fiqh, tahudid, sirah, akidah dan sebagainya.

Dan mungkin juga kamu akan mengawasi hatimu dan berusaha melepaskannya dari belenggu dunia.

Kamu akan memperbaiki akhlakmu dan sibuk untuk beribadat kepada Allah SWT (selaku Penciptanmu) setiap saat.

Justeru, kamu mestilah sentiasa berakhlak mulia, kerana sesungguhnya kematian itu akan datang pada bila-bila masa sahaja.

Begitulah cuba kamu bayangkan, jika seorang pemimpin negara akan datang menziarahimu, sudah tentu kamu akan lakukan persiapan yang mantap, menghias rumah, memperbaiki mana-mana yang tidak betul dan bermacam-macam lagi.

Keempat: Janganlah mengumpul harta dunia lebih daripada keperluanmu untuk satu tahun.

Rasulullah s.a.w. sendiri menyediakan bekalan yang sebanyak itu sahaja untuk isteri-isteri baginda yang lebih kukuh imannya hanya dengan disediakan bekalan untuk sehari setengah sahaja. Bagi orang yang suka mengumpul harta hingga tidak sempat untuk menjenguk rumah Allah tujuan untuk beribadat kepada-Nya, maka orang itu akan disibukkan Allah SWT.

Renung-renungkanlah wahai saudara-saudaraku sekalian! – lanh 

Sumber: 
Ustaz Zain Hashim



NAK TAZKIRAH LAGI KLIK SINI

KISAH SUAMI YANG KEDEKUT.....BACA JANGAN TAK BACA




Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak ada cahaya mata. Si suami teramatlah kedekut, bukan setakat taik idung masin, Taik mata pun ma sin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama , si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. "Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami. 

"Tak mahal encik, cu ma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu.

"Uuiishh.. mahalnya,tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan isterinya berlalu dari situ.

"Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun sekali je bang, dah lama saya nak naik pesawat camtu" rayu si isteri dengan nada manja dengan harapan si suami akan ubah fikiran.

"Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita boleh beli"

Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Bukannya tak mampu,dlm bank melambak lagi duit dia.

Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekalilagi memujuk Suaminya untuk menaiki pesawat tu. Berjumpa lah mereka dengan pilot tu, pilot yg sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi* *RM80...

Apa lagi sekali lagi kecewa lah si isteri tadi.


Tahun ketiga, mereka Pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si suami untuk menaiki pesawat ringan tu.

"Baiklah, kalau bayaranya kurang dr RM30, kita naiklah"kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka ma am krn dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni.

Mereka menuju ke pesawat yang sa ma cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100.

Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun* *mengimpikan* *untuk menaiki pesawat tu memanggil mereka semula.

"Encik, berapa yang encik sanggup bayar?" 

"Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer" jawab si suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi "Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat"

Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer "tapi apa syaratnya"


"semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh Mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteriencik" jawab pilot td sambil tersenyum.


"Baiklah saya setuju" jawab si suami dengan yakin bolehnya.

Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang kedekut tadi.

Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya.

Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia.


Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer. Bila dah mendarat, Cuma si suami yang turun dari pesawat tu.

"Ehh? mana isteri encik?"tanya pilot tu terkejut.

"Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi"

"Hahh apasal tak cakap"

"Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak" jwb si suami

Sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...


WAJAH SEBENAR IKAN DUYUNG....YER KER?..DAN...SEJARAH IKAN DUYUNG.....HE HE


Salam para pembaca sekalian,..kita nak wat enty pasal ikan duyung.....dulu kawan kawan....panggil kita duyung sebabnya pandai berenang.....jadi sebab tu nama blog saya nie pon ada duyung2 jugak....macam2 gelaran diorang bagi...ada panngil kak cik (sebab kecik..)...si kenit.....si katik..(tapi comel sebenarnya....hu hu hu)apa apa lah....tapi duyung gak yang telinga nie cam tertarik jer dengar...


hmmm..Ikan Duyung??? Siapa yang tak kenal ikan duyung....yang kebiasaannya terkenal dengan kecantikkan. Menurut Lagenda, ikan  duyung adalah makhluk air yang memilikki kepala dan tubuhseorang perempuan dan ekor menyerupai ikan.Ikan duyung hidup di dasar laut dan dikatakan merupakan seorang puteri yang telah disumpah sebahagian anggota badannya dari aras pinggang hingga ke kaki menjadi ikan.
Cerita mengenai ikan duyung wujud dalam semua masyarakat di dunia.Ni kira ikan paling glamour dan paling menarik tertarik untuk kita pandang.....dengar je pun dah kita terbayang rupa spesis ikan ni.....sejauh mana kebenarannya kita pun tak tau.......dah nama pon lagenda.....hu hu.....
Dalam Mitologi Yunani, ikan duyung dikatakan selalu menggoda para pelaut yang lalai.Sesiapa yang tergoda tu mesti menemui ajalnya...Kenapa? Mengapa?.....tu pun kita tak tau jugak.....nanti kita 
cari lagi info tentang ikan duyung....


nie gambar ikan duyung, kalu rasa time tu nak makan...jangan tengok lah yer......tapi kalu korang nie memang jenis tahan iman...ceh ceh ceh....tengok je lah ye....


 ni ker rupa ikan duyung sebenar.......caya ker nieyhhh.......
kata orang mende nie palsu jer.........ishhhhh.....nampak cam betul jer kan.........hmmmmm


ok bagi saya sebelum apa apa pengesahan jangan kita mudah terpedaya dengan apa yang kita tengok nie....


ok..sekian
sumber dari dari wikipedia.....



Tuesday, April 26, 2011

AL -FATIHAH BUAT ADIKKU YG TERSAYANG



Al Fatihah buat adikku yang telah kembali ke rahmatullah pada 14 April 2011 bersamaan 10 Jamadilawal....
DIRIMU TETAP DI HATI.....
     

AL FATIHAH.....

kisahku di hari selasa.......Pencarian follower belum berakhir.....

Salam pembaca semua...saya masih mencari follower yang bertuah......tak cukup lagi no yang saya nak....
ada rezeki dapatlah orang yang bertuah tu dapat gift wat kenangan...
jadi saya amat menyeru para2 blogger sekalian untuk terus menerjah ke ruangan blog saya yang tak seberapa ini...
untuk makluman saya memang jarang2 ke udara....hu hu....(macam dj plak)
tapi saya hadir untuk semua......semoga dengan wujudnya blog2 nie kita dapat bertukar2 idea dan fikiran.....demi  MASA DEPAN NEGARA...(baca paper semalam...tak baca x taulah apa yang saya maksudkan...)
hmmm....tak tau plak nak taip aper....memandangkan anakku yang bernama nurul ain balqis...
dah mula melakonkan watak dia.....
lain kali kita jumpa lagi.....
akhir kata.....siapa2 yang nak singgah amat2lah dialu2kan......


Kita chit chat ....
NYANYI SKET......LAGU TIGA KUPANG...SAKU PENUH PADI......LA LA LA....

KELEBIHAN AYAT KURSI






Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia
telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan
kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu
perintang dalam perjuangan mereka. Rasullah s. a. w.. dengan segera
memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya.


Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali
selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar
masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya
dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan
memudaratkan dirinya b ahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga
akan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.


Mengikut keterangan dari kita b "Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya
setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah,
dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua
orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.
Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang mem \bacanya sebanyak 50 kali lalu
ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan
akal fikirannya serta Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah
s. a. w. bersabda bermaksud:


"Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah
hilangkan segala kefakiran di depan matanya."


Sabda baginda lagi;


"Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat,
kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya
daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar."


Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara
Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad. Mereka yang beramal
dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan
Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan. Pengamal ayat Kursi juga,
dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat
Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki
rumah. Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan
ketika dalam perjalanannya. Ayat Kursi yang di baca dengan penuh khusyuk,
Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika anda
berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu
eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda
sekeluarga terhindar daripada gangguan zahir dan batin. Barang siapa
membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah
mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.




Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang
Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang
lain.. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak
menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa
membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas
rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya. Barang siapa
membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sem bahyang Fardhu, Allah
menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang
benar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat. Barang siapa
mem b aca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan
70,000 Mala ikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
Barang siapa mem b aca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azza wajalla akan mengendalikan
pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.
Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi
pertolongan kepadanya Dari Abdullah bbin ' Amr r. a... , Rasullullah s.. a. w. b ersabda,


" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."


_______________________SUMBER DARI GOOGLE____________

Saturday, March 26, 2011

TENGAH SKODENG FOLLOWER YANG BERTUAH?


JOmmmmmmm!!!!!......meriahkan blog saya....sepi jer rasa........hu hu......

jomm jom jom...jom heboh hebohhh......(nyanyi sikit....)

Bacalah Doa .....bagi para isteri untuk suami yang dikasihi.....hu hu...sob sob....sedihhh

Doa Seorang Isteri..... 


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosaku yg telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dgn kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
kau peliharakanlah lidahku dr kata2 nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
sekiranya suami ku ini pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suamiku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adlh bidadara untuk ku ke Jannah Mu
Limpahkanlah aku dgn sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suamiku ini adlh yg terbaik untukku di duniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata2ku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yg dirahmati oleh Mu
Berilah aku kesabaran utk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlah aku jalan yg terbaik utk aku harungi segala dugaanMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan duniaMu
Limpahkanlah aku kesabaran utk terus membimbingnya
Sekiranya suamiku tunduk terhadap nafsu yg melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku perbetulkannya keadaannya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau yang Maha Mengetahui apa yg terbaik utk ku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan,bimbinglah aku ke jalan yg Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sbg seorg isteri
Kau hukumlah aku di dunia tetapi bukan di akhiratMu
Sekiranya aku ingkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk ke arah RahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa rahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku utk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri yg solehah
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniaMu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku
Aku hanya ingin menjadi isteri yg dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa di hati suamiku..

Amin,amin Ya Rabbal Allamin.





Dikutip lagi dari google......bolehkan....

MENGAPA MENJADI WANITA ITU INDAH?



Mengapa  Wanita itu indah?


Wahai para wanita sekalian...yang sama jenis macam saya nie lah...baca tau info ini....semoga pas nie.......kita sama sama sedar bahawa wanita itu indah......jangan sedih sedih.....hepi2 selalu.........brsyukurlah kita dikurniakan sebagai seorang  wanita......baca kat bawah ni tau....


1.Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.
3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.
4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.
7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.
9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.
10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
11. Wanita yang memerah susu binatang dengan “bismillah” akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.
12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah”, Allah akan berkatkan rezekinya.
13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.
14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.
15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
16.Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
16. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
17. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
18. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
19. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
20. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
21. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.
22. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.
23. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
24. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.


di kutip dari........nun info di google..tips untuk kehidupan

YEAHAAAAA......SUKER SANGAT JADI FOLLOWER KE 50 MISS DEEYA.......

ASSALAMUALAIKUM..........

jeng jeng jeng....alangkah terkezut nye saya bila dapat jadi followers yang ke-50 blog budak shumel...huhu terima kasih cik deeya ..siap nak bagi hadiah pulak tu...hadiah apa agaknyer..hihi....masa tu saya tengah blog walking kat belog orang...tiba2 terserempak dgn belog si comel tu...masa tu 49 followers...memandangkan dia cari followers yang ke 50 ...saya terus la dengan ngegeh nye mempollow blog dia...tak nak la berharap apa2...tapi gembira tu memang la..huhu saya ni jarang on9...maklumla...buzy dengan ( kelAS JAHITAN GITU...) ^__^
okeyh...mmandangkan cik deeya dah wat satu entry sal saya...so saya nak buat entry pasal dia pulak..huhu...

comel tak?? ekeke


ha..ni dia punya header...shumel...kaler papel...hehe

blog dia ala ala ribena gitu...simple but cute... hehe tu saja ya...10-u so much miss deeya...salam ukhwah



Tuesday, March 8, 2011

Bila akal mula berfungsi......tangan pula turut berkongsi...nie lah jadinya....

Jeng jeng....bertemu lagi di ruangan soh seh soh seh nie.....hmmm.....tik tok tik tok dah 2 bulan saya belajar menjahit kat pusat pembangunan belia.....tinggallah 4 bulan lagi...seronok menjahit ni...bila dah minat..rasa macam ketagih pulak nak siapkan tugasan yang cikgu bagi.....


Saya diana, amat teruja sekali bila diberi tugasan yang pertama sekali iaitu blaus asas wanita....punyerlah amik masa nak siapkan....jenuh gak benang-benang tue wat tarian tango....he he....saya plak jaitnyer asyik2 tersasar je...maka dengan bersusah payah buka balik jahitan...adoiiii......tengok2 orang lain dah siap rasa nak tarik2 jer rambut orang yang dah siap tu....(jahatnyerr kan kan..)..tapi sebab kita niat kerana Allah..maka susah susah pun saya redah jugak.....bila dah siap rasa puas hati sebab saya dah buat yang terbaik......tup tup punyer cerita...baju yang di buat tu ada markah pulak......mak aihhh terkejut berukkk plak...mula lah rasa tak yakin pada baju yang di buat...dalam hati...adoii jait pon terkial kial berapa plak markah aku dapat nie......isshhhhh hati yang baik pon berkata wahai diana...yakinlah anda pada setiap usaha anda....bersyukurlah....itu kata hati.....otak ligat berfikir-fikir plak....eyhh eyhhh...nantilah tengok.....
dalam sibuk bermonolog itulah, rakanku kak norie pon mencubit....lawa kitak wai bulih 90%....(bahasa iban yang maksudnya...amboi lawanya dapat 90 pratus....)...he he...idung pon kembang kempis yer kerrr cam tak percayanya lahhhh........pas tue dengan kadar segera, ditekankan kadar segera kaki terus mengorak langkah...nak kemana?nak tengok markahlah....weiiiii....tertera nama NORDIANA BINTI MOHAMAD AREBI......alhamdulillah.....markahku yang tertinggi sekali......caya tak, rasa berbaloi bila kita berhempas pulas buat sesuatu....akhirnya markahnya pon berpulas jugak.......membuahkan hasillll yerrr....(adik saya sambung he he...pandai dia buat ayat.....cium kang...heh heh)




                        Blaus Asas Wanita...(adik kata....hasil tangan pertama)


Yang kedua plak blaus Princess Cut.....macam baju misi (nurse)...dolu dolu nyerlah....yang nie poket dia banyak punya payah nak wat.....sana sini dah parut-parut di baju saya wat......gara gara bukak benang banyak kali....kalu orang nak tempah..bila tengok nak tempah pon tak jadi.....he he he...yelah kitakan mak budak baru belajar...nanti blajar n belajar mesti pandai kan....tul tak?...jangan kata tak betul nanti kecik pulak saya yang memang dah kecik nie.....ngeeeee......


                                                      Blaus Princess Cut


Baju ke 3.....ditekankan lagi ke 3....Gaun Garis Puteri..huuuu baju yang buat air mata terjun tanpa tol...uwaaa.......tapi siap jugak dengan markah 98%....he he.....tak nak panjang2 cerita.....baju ni cikgu cakap senang.....tapi saya rasa tak senang........tu la......


                                                   Gaun Garis Puteri
                              
Sekarang ni dalam proses membuat seluar sleck pempuan....baru jer pas jahit zip...mula-mula belajar tangan keras jer rasa...dah tu pakai mesin jahit kaki...kalau tak reti namanya...memang putus jerlah benang dan mesin yang sepatutnya bila kita menjahit kain tue gie depan saya plak mesin jaitnyer siap men undur2 lagi...gear reverse plak..hu hu.....siap panggil cikgu....kata mesin rosak...hua hua......yang bermasalah tu sebanrnya saya lah.....cekodok betul saya nie.....tapi takpe la cekodok boleh gak di makan........keh kehhh.Setakat ni sajalah ye...(adik kata.....dia sebenarnya nak online tuhh...hmmmmm....).....ada rezeki jumpalah lagi.